Tuesday, 23 July 2013

Pertandingan Ratu Cantik Miss Korea 2013 Dipenuhi Oleh 'Ratu Plastic Surgery' (10 gambar)

Finalis Miss Korea 2013 yang sedang heboh diberitakan menuai kontroversi ketika semua wajah para finalis hampir kelihatan sama antara satu sama lain. Bukanlah suatu rahsia jika Korea Selatan adalah negara terbesar dunia yang mana warganya melakukan pembedahan plastik. Korea Selatan juga dinobatkan sebagai negara yang paling canggih dalam teknologi pembedahan plastik.


Obsesi untuk tampil cantik adalah impian semua wanita, di Korea Selatan, melakukan pembedahan plastik bukanlah hal yang taboo dan dilarang. Sudah sering kita dengar bahawa kebanyakan wanita melakukan pembedahan plastik pada umur paling minimum yang dibenarkan oleh kerajaan Korea Selatan.

Hal ini semakin jelas ketika pertandingan Miss Korea 2013 yang menampilkan foto wajah para finalis yang diupload ke Reddit. Semuanya terlihat sama dan ini menimbulkan pertanyaan dan perdebatan dari warganya sendiri.

Gambar finalis Miss Korea 2013
Budaya pembedahan plastik ini diduga kerana pengaruh selebriti yang kelihatan cantik dan menjadikankan wanita-wanita Korea Selatan terinspirasi dari mereka. Melalui foto-foto finalis ini, kelihatan seperti mereka melakukan pembedahan plastik yang sama. Timbul komen bahawa beginilah trend pembedahan plastik di Korea Selatan dan trend ini berkumpul menjadi satu.
Mereka kelihatan mirip bukan?


Post ini dilihat lebih dari 3000 orang dan mereka berdebat tentang apa gunanya melakukan pembedahan plastik. HotBrownie pengguna Reddit mengatakan, “Ini disebut wajah pembedahan plastik di Korea Selatanl. Jika anda pergi ke Seoul, anda seperti melihat banyak saudara kandung yang mirip. Jika mereka tidak melakukan pembedahan, wajah mereka akan sangat mudah sekali untuk dibezakan.”

Bukankah mereka kelihatan seperti adik beradik?


Bentuk muka dan warna rambut hampir sama

Warna kulit, bentuk mata dan lainnya terlihat sama


Kim Yu-Mi, pemenang Miss Korea tahun lalu pernah mengakui bahawa dia pernah melakukan pembedahan plastik dan mendedahkan dengan jelas bagaimana dia melakukannya. 

No comments: