Monday, 12 November 2012

Bahagia


Bahagia itu datang dengan secara tiba-tiba, bahagia itu tak pernah dirancang.
aku pernah merasai, aku pernah mengalami. sebab itu aku sentiasa bahagia even bukan dengan pasangan sekali pun. Orang kata, hidup dengan pasangan akan merasai kebahagian itu, tapi tak semestinya semua orang sebegitu.

Aku bahagia sekarang apa yang ada didepan mata, bukan bahagia yang menanti dimasa hadapan . :D

Wednesday, 7 November 2012

Bahagia kami!

Kosong kan minda dan kongsikan ianya dengan keindahan dan kebahagian, 
Cari mana ianya hilang sang pelangi, Hitam putih takdiperlukan lagi, 
Masa terus menuju kehadapan dan bersilih ganti, Pelangi menjadi penamantnya suatu hari nanti,

Cerita selalunya bermula dengan kosong, sampai pertengahan ceritanya mula rancak, 
Berterusan mengikut hari yang sentiasa bertukar ganti dan waktu yang sentiasa kedepan, 
Kehidupan itu mula merasai dan kehangatan ianya mula terasa,

Sebuah tiang yang dibina menjadi kukuh telah terbentuk, membawa sekian kaum untuk berlindung, 
Memberikan sepenuh keperluan yang diinginkan, membuahkan hasil kebahagian, 
Masa tak pernah berhenti dan peredaran bumi sentiasa berputar, 
Manusia tak pernah ada yang baik dan tak pernah ada yang buruk sahaja, pasti akan diliputi keduanya sekali.

Begitulah setiap sifat yang dimiliki oleh manusia, mempunyai pelbagai emosi dan perasaan, 
Tak pernah menyalahkan yang pastinya mengharapkan setiap kesilapan harus diperbetulkan.
Menginsafkan diri sangat diperlukan, semoga suatu hari nanti kau tahu dimana bumi berpijak dan langit dijunjung .  

Thursday, 25 October 2012

Sambungan Kisah KAMI!

Dah lama tak masuk ke dalam dunia sendiri, dimana perasaan dan kehidupan itu selalu bermain di hadapan aku sendiri, yang ini sungguh menarik untuk aku kongsikan untuk kamu semua .

Aku tinggal di kampung baru dan dalam masa yang sama aku hanya ada kawan di chowkit yang selalu meneman aku disetiap aku kesepian, mereka lah yang selalu aku ada dikala aku sunyi, dunia itu tidak kejam kekadang kita sendiri yang membuatkan ianya menjadi kejam. Setengah manusia yang kekadang mengikut emosi dan yang selalu di hasut dari bisikan syaitan membuatkan diri manusia marak menjadi api yang membara.

Terus to the point!

Haha, orang kutuk itu biasa! cakap belakang lagi lah aku pernah rasa. dengan sekecil itu pun engkau nak terasa, paham tak ayat itu untuk engkau berfikir kalau tak! takde maknenya aku nak tweet nya. Hello! kau dah besar, cakap kata dah matang? kalau itu sendiri ku kau mengamuk tak tentu pasal, susah lah bila kau bekerja nanti. memang lah dunia kau sekarang masih dunia belajar, tahu tak! umur kau dah tak lama lagi, ya betul kau anak tunggal! semua benda kau boleh dapat, tapi sampai bila? tak lama dah tuh, bukan nak burukkan engkau, tapi lebih baik kau berfikir sebelumnya ianya terlambat.

Sebelum lebih lanjut! Anyway. aku tak pernah kutuk kau dekat belakang selama ini, Aku kutuk depan-depan walaupun not face to face!. harituh kau kusyuk dengan tweet kau lepastuh boleh tak perasaan apa yang aku tweet untuk kau eh!, bagi aku tak kesah pun kau baca ke tak, bagi aku lebih baik kau baca. boleh terasa time tuh. Tapi kenapa eh! sehari selepas tuh baru kau ungkit cerita tuh? sedangkan waktu petang sebelum kau maki aku tuh elok je aku BBM kau, takdelah macam sakit hati pun. sampai waktu malam je, kawan kau BBM aku, "Ali tweet tuh untuk kau kew?! aku pun scroll tweet yang kau tweet tuh. Nampak gaya untuk aku, dan aku pun terasa pelik! tadi petang elok je BBM? aku tak tuduh sesiapa, tapi aku kenal sangat dengan kawan aku dan cara dia, bukan baru aku kenal dia! dah lama weii. so! perangai selok belok korang tuh aku dah tahu sangat.

Yang paling penting lah, kau dah bercinta kan! kau tahu kau bercinta dengan sape? adik kawan kau sendiri, paham? dalam masa yang sama kau dengan perempuan lain dan dalam masa yang sama budak tuh pun berada juga di dalam tempat kejadian itu, dan itu pun kau takleh nak berfikir kew? Ouh! paham2 jelah yang aku tweet tuh kan, aku rasakan kau pun dah suka dengan tweet tuh, pastu? pun takleh nak fikir jugak?

Kawan! aku tak rugi papelah, memang aku banyak belanja kau! tapi aku tak batak untuk engkau belanja aku, dan aku pun tak mengharapkan balasan dari engkau! aku just kau nak berfikir dengan sewajarnya yang mane betul dan mane yang buruk. Ouh lupa pulak kau kan ada kawan baik, sape namanya tuh? alaaa, sape eh. lupa pulak, whatever lah sape namanya sekali pun. Aku dari dulu memang bukan kawan kau pun dan aku tahu itu, aku malas je nak cakap.

Anyway! kau bangga kan apa yang kau tweet harituh? kau tahu tak tweet engkau Public! dan ramai yang tukang membacanya, seolah-olah kau dah menyerlahkan kebodohan engkau sendiri dekat dalam tweet itu. aku sedih giler kau tweet macam tuh, seolah2 kau tuh macam perfect sangat! padahal tak punn ..

Dalam nie just nak kongsi cerita je nye pun! please jangan terasa. hanya Luahkan perasaan, aku tak mampu nak cerita dengan orang lain, sebab aku segan orangnya . Hehe! Kepada engkau !!! Aku tak pernah kutuk engkau pun, kalau aku kutuk takde maknenye aku nak Tweet berbagai dekat twitter tuh. Hello! aku tak bodoh okay pakai twitter, aku masih waras lagii! . Satu je yang aku tak mampu!! untuk cakap depan-depan itu jee, Aku mampu kasi engkau nampak apa yang aku rasa untuk aku cakap dengan engkau jee .. Selebihnya bergantung kepada engkau untuk menilai! kalau engkau rasa buruk, cakap elok2 dan bagi tahu. if kau taknak cakap depan2 pun. bagi aku nampak apa yang engkau rasa .. itu jeee!

Sikap engkau dekat twitter harituh sangat melampau! . Terima Kasih lah untuk itu :D

Wednesday, 24 October 2012

29 Febuari


29 Febuari 

Aku bercerita mengikut kefahaman aku yang ada dalam cerita ini . 
Sungguh menarik kisahnya, walaupun ianya adalah fantasi buat kita . 

Manusia tak pernah dapat kesempurnaan, disetiapnya pasti ada kekurangan , 
Bagi budi dalam kisah cerita ini, dia di ketegorikan manusia yang bertuah, kerana dia lahir pada 29Febuari, 
kita sendiri tahu, 29 Febuari akan muncul 4Tahun sekali dan usia budi akan naik 1Tahun dalam tempoh 4 Tahun sekali, 
apa yang menarik adalah, semasa umur budi 10Tahun kehidupan yang dilaluinya adalah selama 40tahun. 
manusia lain hairan dengan keberadaan diri budi kerana tidak membesar .. 

Semasa sesudah dewasa, budi menemui wanita hatinya yang bernama Lili, dia mula tertarik dengan perwatakan si Lili, 
sesudah lama berkenalan dan keluarganya dapat tahu si Lili ada hubungan lelaki lain dengan berbangsa Melayu, Ayah Lili marah kepadanya dan supaya tidak lagi bercinta dengan lelaki Melayu itu (Budi). 

Sampai suatu saat, Si Budi datang kerumah Lili untuk berjumpa dengan ayahnya dan berterus terang yang dia cintakan Lili sekali gus melamar Lili untuk menjadi isterinya, Ayah Lili mengamuk dan memarahi si Budi budak berbangsa Melayu itu, lalu budi pergi meninggalkannya .. 

Disuatu hari, si budi dapat mengetahui Lili pergi tinggalkan Kuala Lumpur untuk ke Pulau pinang untuk memenuhi dan mencapai impianya untuk menjadi seorang penyanyi . Hari demi hari berlalu, usia pun meningkat! bagi budi waktunya sangat panjang, tapi bagi Lili waktunya hanya sikit sahaja untuk hidup. Sampai suatu ketika dia membuka perniagaan menjual bunga dan mempunyai dua orang pekerja di Pulau pinang. 

Pada suatu hari pekerja tidak datang kedai untuk bekerja untuk menghantar bunga itu, Budi dapat mengetahui dan mengambil bunga itu dan dihantarkan kepada tuanya, sampai sahaja dihospital tempat menghantar bunga itu! rupanya bunga itu ditempah sendiri oleh pekerja. Si budi hairan dengan nama pesakit yang tertera di depan pintu, rupanya kekasih lamanya yang terlantar sakit. Budi tak percaya dengan keadaan pesakit itu kerana wajahnya seperti orang tua, tetapi hakikatnya dialah Lili kekasihnya sejak berpuluh tahun dahulu. Budi lari kebingungan kenapa wajah LiLi tua sedangkan budi wajahnya seperti usia 40 tahun dan masih lagi berupaya untuk kerja sekuat yang boleh. Akhir sekali dia baru percaya yang wanita itu adalah Lili kekasih lamanya .. 

Hari demi hari, usia si Lili hampir sampai ke penghujungnya. Budi menceriakan saat2 indahnya bersama Lili dan mengimbas kembali kenangan masa lampaunya, sampai pada suatu saat Lili mengalami sesak nafas dianggap hampir tiba waktunya. Budi dapat Telefon dari kawannya yang mengatakan Lili tidak berapa okay, semasa dalam perjalanan budi ke Hospital dia mengalami kemalangan dimana sebuah kereta melanggar dia dan sewaktu itu penyakitnya sudak mula keluar. Akhirnya di kemalangan dan ambulans bergegas membawanya ke Hospital, sampai saja dihospital! Lili bertembung dengan si Budi dan budi telah meninggalkanya sebelum dia pergi, dan akhir sekali yang menjadi penghujung ceritanya Lili jugak meninggal dunia . 

Semua harta peninggalan arwah si Budi di dapat oleh, Anak sepupu Lili mendiang Keluarga Ho Lai Lai. Di dalam surat wasiat itu budi telah berjanji untuk membuka sebuah tempat untuk orang yang memerlukan dan tempat itu bernama Teratak Budi yang diwarisi oleh Anak Sepupu Lili ..

Yang diatas sekali itu adalah sebuahlagu dimana ketika budi dan lili bertemu! lagu itu menjadi pengubat rindu mereka dan lagu itu lah yang menyatukan hati dan mereka dan sayangnya mereka tidak kekal lama . 

Setakat cerita sahaja pun tidak guna, anda semua patut tengok ceritanya jugak pasti ada akan merasai sayang, cinta kepada orang yang anda sayangi. Sungguh best lah cerita ini untuk dikongsikan .. Jangan Lupa Tengok Kisah Ceritanya <3

Sunday, 21 October 2012

Hati dan Perasaan

Maaf! hati dan perasaan sangat sensitif bagi aku dan sama seperti kamu semua.

Aku tak tahu kenapa tapi aku harus ambik tahu kerana ini hati aku,
aku memang mulut lancang, kekadang main lepas je bila berbicara, ialah buat apa nak simpan jee.
Lepaskan selagi boleh. 
Perasaan ini kalau disimpan lama-lama, maka makin perit lah kau akan hadapi selamanaya. 
Hati ini bukan tempat untuk engkau mainkan sahaja, ada masa kau perlu juga jaga supaya ianya tidak terluka 
Hati ini bila terluka susah untuk disembuhkan kembali, dan jika perasaan ini hancur makan takde lagi penganti buatnya .. 

Aku bukan nak salahkan takdir tapi kenapa masa lampau aku, aku lalui dengan kegelapan?
kenapa takde sinar yang akan menyinari kegelapan itu?
Aku tahu semuanya sudah tertulis dalam kitabNya perjalan hidup seorang manusia, hanya manusia sendiri yang mampu mengubah nasibnya sendiri untuk menjadi lebih baik. 
Aku insan yang lemah, kekadang melihat mereka! aku terasa cemburu.
Tapi aku tak pernah salahkan sesiapa  kerana kehidupan mereka, dan aku kehidupan aku ..

Sewaktu dulu aku pernah bermimpi, mimpi berpusing jelajah ke satu dunia. 
disitu aku mula melihat Dunia kehidupan yang sebenar, dimana dunia tak hanya diselimuti dgn Hitam Putih.
Ianya penuh dengan warna warni, Biru, Merah, Hijau, Ungu, Kuning, Jingga dan banyak lagi seperti pelangi.
Bermula disitu aku tidak takut lagi, dan InsyaAllah mimpi yang bakal menjadi kenyataan di suatu saat nanti . 

Sama-sama kita imbangkan, bersujudlah kepada dia! Semoga dimana kita berada kita tidak akan takut menghadapi sesuatu permasalahan dan berdoalah sentiasa kepadanya semoga kita diberikan panjang umur dan mancapai impian yang dihajatkan selama ini. Sentiasa lah bersabar walau apa-apa pun yang berlaku . 
Sesungguhnya Allah akan membantu umatnya kepada manusia yang sentiasa mengingat diriNya .. 

Friday, 5 October 2012

Kelahiran aku

Salam buat semua,

Hai korang sekarang 11.48pm , 5 Oktober. Sekejap lagi akan masuk 6 Oktober! itu bermakna aku lahir pada tarikh dan bulan itu. Aku sudah memasuki umur 18Tahun dan sepanjang 18Tahun itu banyak benda yang aku dah buat mungkin tak sama dengan mereka yang lain , tapi aku bangga jadi diri sendiri seperti aku sekarang. Kehidupan takkan berjaya kalau diri sendiri yang tak usahakan, tak bergantung kepada keluarga.

Sekarang 18Tahun, banyak peningkatan yang telah dilakukan untuk diri sendiri menjadi lebih baik. Now! sangat bangga dengan diri sendiri. Berterima kasih kepada keluaraga terutama pada ibu yang telah melahirkan aku dan menjadikan aku seperti sekarang, pada cikgu dan rakan-rakan terima kasih sesangat, tanpa korang aku mungkin tak seperti sekarang dan mungkin kurang ilmunya .. Kerana korang aku dapat belajar banyak benda sepanjang hidup aku nie.

Pada mereka yang benci aku dan tak suka, aku tak mapu untuk tukar niat korang untuk benci atau tidak. Tetapi naik sahaja 18 tahun nie, aku nak mulakan story baru aku. so! aku memohon maaf kalau ada salah dan silap, terkasar bahasa dan kurang ajar pada korang. Mungkin lepas nie aku kena ubah diri aku untuk membuat kan korang suka .

Kehidupan ini tak lama dan ianya hanya sementara, aku akan tolong selagi aku boleh. InsyaAllah dengan izinya, Semoga naik 18 nie! ada perubahan yang lebih baik untuk dibanggakan dengan diri sendiri dan untuk orang lain. InsyaAllah! sesama kita doakan . :)

Selamat Hari UlangTahun Muhammad Ali Afandi, Semoga Panjang umur dan Murah rezeki! selalu lah berbakti walau dimana jua anda berada. :)

Happy Birthday untuk korang yang lahir pada 6Oktober2012 .



Kisah kehidupan baru bermula, Semoga lebih baik akan tiba :D

Monday, 1 October 2012

IA ATAU TIDAK

Menanti hari yang tak tahu kapan berkahirnya,
bukan mengaharapkan perpisahan tetapi mengharapkan sesuatu yang baik akan datang,
setiap manusia mempunyai pilihan sendiri, hidup dia! dia berhak tentukannya,
kesedihan itu pasti terasa bila tiba saatnya perpisahan itu terjadi,
apakan daya, kita manusia biasa mempunyai hati, emosi, ceria, riang, sedih dan perasaan .

Tak berani nak salahkan sesiapa dalam hidup ini kerana kita berlainan cara untuk buat sesuatu benda.
kita berlainan fikiran untuk melakukan sesuatu cara.

Kita bakal kehilangan dia, tetapi kita tak bererti kita akan kehilangan yang maha kuasa,
walau sejauh mana rakan dan keluarga kita pergi, nescaya Allah pasti temukan kita semua kembali
ibarat dimana bumi dipijak disitu lagi ku junjung ..

Cerita yang susah untuk dihabiskan sampai penghujungnya, hanya menunggu!
aku takkan lari. aku ingin menanti sebuah penamat untuk cerita ini ..
Semoga ianya lebih menarik untuk dikongsikan bersama :D



Sunday, 9 September 2012

Raya Kami 2012


Kalau diikutkan ramai lagi nie, tapi masing-masing ada kerjanya sendiri! takleh nak ganggu . Hihi! okey , ini #FotoRaya2012 kami . berpakaian serba berwarna-warni! mengisahkan cerita kehidupan yang berlainan, mempunyai cara tersendiri untuk membuat sesuatu menjadikan sesuatu itu yang lebih baik

Masa itu terus menuju kehadapan, menguatkan semangat untuk terus jalani kisah kehidupan ini yang lebih baik, menanti sesuatu yang tak pasti! tapi mengharapkan sesuatu yang baik akan tiba buat semua . kisah demi kisah di coretkan untu terus menjadi sejarah kehidupan yang tak pernah lagi dicipta. Dunia kehidupan ku penuh warna-warni jika adanya mereka terus bersama ..

Wednesday, 5 September 2012

Impian Aku

Dalam hidup ini selagi masih hidup semua benda kita inginkan dan tak mudah apa yang kita inginkan,
bukan setakat kata-kata dan percakapan sahaja, tapi bergabung lah dengan usaha dan semangat,
jika saling membantu, barulah apa yang kita inginkan dan impikan baru boleh diperolehi ..

Aku?
banyak benda yang aku inginkan, First target lulus Semester1. Second nak bercuti, Third nak pergi buat lesen kereta dan moto dan Four nak beli Kereta terus! .

Bagi aku semua benda itu adalah sangat berat dan sukar untuk percaya aku akan dapatkannya, tapi apa salahnya aku merancang kehidupan aku yang lebih baik untuk masa akan datang, kan?

Aku sudah mula start mengira, berfikir dan mencari kesemua jalan penyelesaian untuk masalah ini, Alhamdulilah kalau nak diikutkan aku rasa aku boleh laksanakan dengan sendiri serta dengan sokongan yang diberi, insyaAllah aku akan perlolehinya ..

Sebuah impian itu takkan terlaksana jika manusia itu sendiri tak mampu untuk merancangnya,
dan sebuah istana akan dapat jika seseorang manusia itu berusaha dengan gigih untuk dia dapatkannya ..

Berfikirlah anda, kerana masa dan waktu sentiasa berputar kehadapan bukannya kebelakang dan jika engkau tak merebut peluang yang diberi maka engkau akan rugi untuk selama-lamanya ..

Friday, 31 August 2012

Aku punya cerita

Assalammualaikum terlebih dahulu,

Aku punya cerita, 
kisah aku yang aku ingin coretkan untuk anda semua mengenai cerita kehidupan aku. 

Aku mempunyai sebuah keluarga yang terdiri 9 adik beradik dan aku adalah anak yang ke7. 
aku mempunyai 3 kakak ipar dan 4orang anak buah, ini keluarga aku yang sebenar . 

Jika keluar dari rumah, aku juga mempunyai satu lagi keluarga yang besar,
yang terdiri dari kawan-kawan, cikgu, kakak angkat, abg angkat dan yang lainya . 

Kawan-kawan

Kami

Wajah kami 

Kenangan semasa last day, ursen tinggalkan LORONG the musical untuk sambung belajar ke pinang .

Impian aku memang tak banyak cukup dengan satu ini, wujudkan kehidupan mereka yang mereka takkan boleh lupakan sampai bila-bila dan cerita ini lah yang akan menyedarkan mereka ketika mereka sudah berjaya dan takkan pernah lupa pada asal-usul mereka .. 

Disini lah mereka bermula demi mencapai kehidupan mereka yang lebih baik dimasa akan datang, seronok bila gelak ketawa, seronok bila bersama . 

Disaat sedih mereka saling membantu walaupun apa pun jua berlaku, paling penting mereka tidak mengira orang berharta atau pun tidak. kita semuanya adalah sama! hanya hati dan perasaan sahaja yang selalu ada untuk mereka memilih yang mana bagus untuk mereka ..

Aku tahu cerita ini akan sampai penghujung dan takkan mungkin seperti sekarang bila 10 Tahun akan datang nanti, tapi apa yang diharapkan oleh mereka semua! kembali bersatu semula disatu tempat yang sama dimana mereka bermula berpijak di bumi yang nyata, dan berkongsikan cerita dan pengalaman mereka bila berpisah dan akhirnya bersatu semula . 

Aku simpankan kenangan ini untuk 10tahun akan datang lagi untuk mereka semua, dan aku akan simpankan diary ini untuk mereka . 

AnnoyingFamily's 1.9.2012 . Sabtu 


Friday, 24 August 2012

CINTA

Perhubungan dalam percintaan,
Kita sendiri yang memikirkan,
kenapa kita suka dia!
kenapa kita cintakan dia!
kenapa kita sanggup hidup dengannya .

Bagi disekeliling aku! aku masih tak nampak cinta yang benar itu, hanya yang aku lihat CINTA itu selalu dipermainkan dan diperbodoh-bodohkan .

Dalam kisah cinta ini, aku tak mampu untuk bersuara sedangkan aku masih belum menemui cinta itu,
hanya mampu bersuara apa yang orang ramai selalu diperkatakan.

Adakah cinta hanya untuk di permainkan?
Adakah cinta itu hanya sebuah perkataan yang kita tak mampu merasai?
Adakah cinta itu sebuah perkataan untuk kita bermaki-maki?
Adakah cinta itu menyuruh kita untuk bergaduh?

Semua perkara itu terletak ditangan kita, kenapa kita sanggup bercinta dan kenapa kita perlukannya . jangan jadikan hanya untuk permainan dalam hidup sahaja .
Cinta itu akan sampai penghujungnya bila kita tak mampu lagi menjaga cinta itu

Thursday, 23 August 2012

Kad Kahwin

Saya masih 18Tahun, banyak benda yang nak kene belajar dalam dunia Art nie .. 
So! sape yang pandai Art tuh, mintax tolong lah beri tunjuk ajar kepada saya ini . hihi

KAD 1


KAD2


KAD 3


KAD 4


Wednesday, 22 August 2012

KAMI

Menceritakan kisah mereka yang sentiasa berwajah ceria dan menyeronokkan, 
sentiasa tidak pernah sunyi dan kesepian
setiap hari mereka sentiasa bersatu, untuk membuat cerita itu lebih menarik. 

Menghilangkan segala kesedihan walaupun banyak masalah yang dihadapi, itu KAMI, 
menulis cerita di dalam sebuah buku, yang KAMI ini punya cerita sendiri, 
melukis sebuah gambar yang KAMI ini tak selalunya bersedih 

Sebuah impian yang pasti akan berubah dan terjadinya di masa akan datang, 
semoga cerita ini akan berpanjangan dan semoga kisahnya terus lebih menarik, 

Ini keluarga aku, Keluarga kita, Keluarga KAMI, dan Keluarga Kami semua . 

Posing depan Maybank Bukit Bintang

Otw nak balik Kerumah, jam menunjukkan pukul 4am

dekat jalan raya depan Times Square

Main bowling at Times Square sebelum berbuka puasa

Buka puasa, last ramadhan at KFC Pavilion 

Main bowling 

Photo sehari sebelum raya dan malam raya 
#PhotoKL

Wednesday, 15 August 2012

Minda

Kita manusia, cukup sifatnya dari akal, tubuh badan, dan anggota seluruhnya
dalam kehidupan ini akal lah lebih penting, kerana kita selalu menggunaknnya

disetiap perkara yang kita lakukan dan yang kita buat, kita sendiri menentukannya
bukannya orang lain sewenang-wenangnya mengawal akal kita,
jadi! akal memainkan peranan dalam kehidupan, apa lagi menentukkan masa depan,

Akal kita, kita sendiri dapat mampu mengawal tahapnya, bukannnya orang lain,
dan setiap pilihan yang kita buat, akal kita lah yang merancang untuk memilih yang mana terbaik
bukannya orang lain yang menentukkanya.

Manusia mampu mendengar nasihat dari orang lain, tapi manusia itu tak mampu mengawal minda orang lain,
kerana setiap minda kita adalah berbeza,
dalam kehidupan hari pun kita dah tahu, semua manusia tak pernah ada yang sama
ibarat, kulit manusia yang ada hitam dan putihnya.

Manusia bukannya robot untuk memikirkan banyak benda dalam satu masa,
dan manusia bukan ada banyak akalnya, cuma 1 sahaja akal yang diberi oleh Allah,
jadi! pahamkan dan mengertilah, kenapa dia sanggup membuat pilihan itu,
kita sebagai manusia tak mampu untuk membaca fikiran manusia yang lain,
kalau ada sekali pun maka manusia pun takkan bercakap, hanya membaca mindanya sahaja ..

Sunday, 12 August 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Aidilfitri yang bakal menjelang tak lama lagi, 
persiapan demi persiapan telah dilakukan. 
semoga tahun ini bermakna dari tahun lepas, 

Meninggalkan bulan Ramadhan amat menyedihkan 
panis manis dibulan ramadhan adalah kenangan terindah buat kita. 

Jangan sedihkan pagi syawal dengan air mata
justeu kita patut bergembira kerana kita berjaya menjalankan tugas sebagai hamba Allah, 

Tahniah kepada mereka yang berpuasa penuh, 
semoga setiap amalan pada bulan puasa ini Allah dapat menerimanya. 
semoga yang kita belajar dibulan ramadhan dapat digunakan dibulan2 yang lainn .. 

Sekali lagi nak mengucapkan, Selamat Hari Raya Aidilfitri! Maaf Zahir dan Batin 
Semoga bergembira bersama keluarga yang tersayang . 

Maaf kalau ada salah dan silap, terkasar bahasa dari cintacenutcenit.blogspot.com :)

Saturday, 11 August 2012

Permainan cinta

Percintaan yang selalu menjadi permainan, 
kadang-kadang pemilihan untuk memilih adalah amat sukar bila cinta itu dipaksa dan tak dipaksa .. 

Manusia zaman sekarang, memilih perempuan hanya dari luaran bukan lagi dalamanya
kalau dulu kita tengok pasangan ibubapa mereka yang pilih
sekarang mereka sendiri mampu memilihnya
ibarat orang tua kata, ibubapa memliha lagi bagus! kerana berkat hidupanya nanti 

Tapi bagi sekarang tak lagi, kebanyyakan kaum adam untuk mencari kaum hawa hanya dari luaran 
tak lagi di dalamnya . 

jadi! setiap kisah percintaannya selalu menjadi penghalang akibat ibubapa yang tak merestui, itulah yang selalu terjadi ketika dalam perhubungan percintaan .. 


Kebahagian

Memiliki kebahagian memerlukan pergorbanan,
memiliki kebahagian memerlukan perjuangan, 

Di setiap apa yang kita inginkan, disetiap apa yang kita harapkan 
mesti memerlukan kekuatan yang kuat . 

Nescaya disetiap penderitaan yang kita hadapi pasti akan dibalas dengan ketenangan 
disetiap kesedihan yang kita rasai pasti akan menemui kegembiraan 

Jadilah manusia sentiasa kuat kita menghadapi dugaan,
Allah takkan beri dugaan kepada umatnya jika umatnya tak mampu menghadapinya ..

Sentiasa lah percaya pada diri, kemampuan kita sendiri!
insyaAllah semuanya akan kita hadapi dengan tenang .

Friday, 10 August 2012

Hari Raya 2012

Kadang-kadang manusia yang cukup serba ada, tak mampu untuk menghargainya. 
Apetah lagi bila hampir tibanya hari raya Aidilfitri . 

Kita yang manusia cukup dengan yang ada ini, bersyukur lahh.
jangan melebih batas, kerana setiap mereka yang lain ada yang mereka tidak mampu .. 

Kegembiraan tidak akan terasa jika yang lainya turut bersedih dalam kesempitan, 
sama-samalah kita membantu agar mereka turut merasai apa yang kita rasa . 

Sama-samalah kita membantu, jangan mementingkan diri.
kerana disetiap mereka ada kesusahannya . 

Aidilfitri adalah hari gembira buat kita semua, hidup lah seperti mereka yang lain juga . :)

Tuesday, 7 August 2012

Keindahan

Keindahan, 
Setiap manusia ingin memliki kebahgian, setiap manusia inginkan keseronokkan

Dalam kehidupan berumah tangga, Allah telah menciptakan manusia berpasangan setiap mereka
tak terkecuali buat aku! aku juga ingin memiliki kan pasangan. 

Allah telah menyediakan pasangan buat kita, jangan tergopoh hendak mencarinya
kerana bakal suatu hari nanti kau pastikan menemui .. 

Semoga suatu hari nanti bila diijabkabulkan, semoga kita yang Lelaki sebagai Kalifah didalam rumah tangga, 
kita dapat mampu mendidik si isteri dan anak-anak kita yang lain . 

Salam pengantin baru kepada mereka yang ingin mendirikan rumah tangga , :)


Friday, 3 August 2012

Masa Depan

Penat menjalani hari yang sama, penat kadang2 melihat muka yang sama
apakan daya, mengharapkan suatu hari nanti dapat keluar dari kehidupan lama.

Menanti kehidupan yang baru, terpaksa ku tempuh hidup yang sekarang ini, 
walaupun tak suka! ini lah realiti, hidup ini bukan seperti permainan dalam TV. 

Aku tahu, suatu hari nanti! sejauh mana kita pergi, kita akan kembali ketempat yang asal,
ibarat! dimana bumi dipijiak disitu langit dijunjung . 

Bagi aku semua itu tak penting! cuma mengharap dapat menjadi seperti manusia yang sudah berjaya besar
seperti mereka yang sudah jelajah kesemua negara.

Mencari sesuatu adalah lebih baik dari mereka yang hanya duduk diam sahaja. 
hidup ini hanya diberi peluang sekali, jika mati! maka takdelah untuk yang kedua kalinya. 

Hidup ini penuh permainan, ingin perkara yang lebih susah kena tempuhi yang senang dahulu. 
jika senang tak mampu untuk hadapi, maka susah lah kita di lain hari bila menghadap perkara yang susah. 

Hidup ku ingin terus mencari yang belum kutemui, aku mengharapkan yang suatu hari nanti bakal tercapai!
kadang-kadang manusia selalu cakap! cakap je lebih tapi tak buat. 
Apa salahnya kita menana, hasrat bermula dari sekarang, InsyaAllah suatu hari nanti bakal tercapai impian kita. Hanya perlu berusaha dan bertawakal! semoga apa yang diimpikan akan tercapai. 

Kebahagian itu selalu datang jika kita benar inginkannya, jangan mudah untuk mengalah. 
sentiasalah berusaha dapatkannya apa yang kita inginkan ..

Saturday, 7 July 2012

Lebih baik diam dari Berkata-kata

Adalah lebih baik memliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang melukakan. 

Aku pernah kenal seorang budak nie, muka sangat comel tetapi kalau yang sudah kenal dia

lama mungkin ada tahu isi hatinya. Bagi aku, aku dah cukup kenal dia lama, sumpah .. hati bagikan syaitan. 

Bukan nak cakap lebih tentang dirinya, aku sentiasa redha apa yang dia kata. kerana ada seorang yang dapat menilai diri kita, so aku serahkan semua itu kepadaNya .. 


Sape tak pernah sakit hati dengan orang, setiap pada mereka ada yang saling membenci.

dan setiap penyelesaian masalah, harus ada seorang yang harus mengalah. Dan aku ambik keputusan , aku yang harus redha setiap permasalahan yang berlaku demi tidak belarutan berpanjangan .. 

Setiap wajah yang cantik, tidak tentu hatinya pun begitu cantik




Rindu #GengMuzikalLorong


Friday, 6 July 2012

Theater MuzikalLorng


First terlibat dengan sebuah Theater MuzikalLlorong yang diilhamkan sendiri oleh kawan sendiri yang masih berusia 20Tahun yang tinggal di kawasan chowkit dan menetap pelajaran di Politeknik Shah Alam, sangat berbangga dengan kawan sendiri dan para artisnya yang terdiri dari #GengChowkit, semua artis tari, penyanyi dan lakonan adalah kawan dan adik yang tinggal di Chowkit. Melibatkan diri sebagai Pelakon, Penari, Stage Maneger, Designer dan Bahagian Promosi. Sangat best menyertainya .. Alhamdulilah semuanya berjalan dengan lancar semasa hari pementasan itu berlangsung .. GoodJob Guys !!!

Thursday, 5 July 2012

Semangat Baru

Tidak pernah ada manusia, setiap perkara yang berlaku dia berjaya menempuhinya,
dan setiap mereka pernah melakukan salah dan silap yang dibuat. 

Perjalanan hidup ini terlalu singkat untuk memikirkan perihal yang amat panjang,

Setiap manusia tak mampu untuk membuat banyak hal dalam satu manusia. 

Semangat baru dan perubah baru lah yang akan merubah kita untuk menjadi yan lebih baik.

dan setiap perkara dan niat baru yang ingin dicapai, insyaAllah kejayaan akan berpihak kepada kita.




ILMU

"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."



Saturday, 7 January 2012

Erti Sebuah Perjuangan

Perjuangan itu gerun dan mengerikan Hebat dan dasyat menggerunkan hati, Harga mukmin disini harga dan nilainya, Perjuangan itu bagai sampan di laut, Di atas lapang tiada perlindungan, Di bawa air melambung di gunung, Menongkah gelombang yang datang melanda. Kiri kanan dan depan belakang, Angin yang menderu yang tidak tahu bila datangnya, Hujan badai yang datang menyerang, Bak singa yang lapar yanggarang. Kadang-kadang yang terdampar di batu karang, Penumpang menerima nasib yang berlainan, Ada yang jatuh ada yang tengelam, Yang pandai berenang berpaut ke sampan. Ada yang berjaya berenang ke tepian, Sekali lagi dia melayar sampan, Walau pelayaran mungkin tidak berjaya, Namun harapannya pada yang maha esa.

Tuesday, 3 January 2012

Tentang Perasaan Sebuah Cinta



Perasaan Tentang Sebuah Cinta 
.:TENTANG CINTA:.

1. Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan derita di perasaan.

2. Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh cinta tapi bila perasaan menjadi rindu padanya, tiba-tiba perasaan malu itu menjadi hilang dengan sendirinya dan terpaksa menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa anda telah jatuh cinta.

3. Gerak geri memberi pengertian kepada perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.

4. Cinta yang di semadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan di kecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.

5. Cinta yang datang umpama pelangi ceria dengan 7 warna memukau saat bayu berlagu riang, tika itulah cintanya hadir. Apabila mata terlihat seseorg yang bakal mewarnai hidupnya.

6. Cinta bukan paksaan. Ia lahir dari dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

7. Persahabatanbiasany a berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.

8. Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan. Cintabukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat.

9. Apakah sebenarnya cinta itu? Cuba katakan. Tak lain tak bukan ialah dua jiwa dlm satu fikiran dan dua hati dlm satu debaran.

10. Cetusan cinta pertama merupakan suatu getaran yg sangat menggoncangkan jiwa.

11. Kadangkala kita menyedari betapa dalamnya kita menyintai seseorang, disaat kita sedang kehilangannya. Dan kadangkala kita juga menyedari betapa perlunya cinta seseorg terhadap kita, disaat kita amat memerlukannya.

12. Cinta yang lahir dari pandang pertama adalah cinta suci, manakala perasaan cinta yang lahir dr kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun sukar untuk membezakan yg mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.

dipetik di blog http://muhammadaliafandy.blogspot.com/ ...

Bersendirian